Up to date blijven over de laatste ontwikkelingen en cases?

Meld je aan voor onze maandelijkse e-mailnieuwsbrief.

Interesse in wat Weborama voor jou kan betekenen?

Vul je gegevens in en we nemen contact op om de mogelijkheden door te nemen.
Get In Touch

Advanced Rich Media: doe en creëer wat jij wilt

Posted on November 16, 2020

In een tweetal topics gaan wij in op de soorten Rich Media die wij aanbieden, namelijk Advanced en EZ (eazy) Rich Media. Alweer bijna 15 jaar ontwikkelt Weborama haar eigen Advanced Rich Media technology: de technologie waarop elke creative draait. Vandaag willen we graag stilstaan bij deze technologie en gaan we in op de templates, workflow, voor- en nadelen, maar ook de toekomst.

Wat betekent een Advanced Rich Media technologie voor jouw campagnes, maar ook voor creatieve developers?

Templates

Van bijna alle Rich Media formaten die geproduceerd worden zijn er HTML5 templates beschikbaar welke je kunt zien als een soort kickstart voor elke nieuwe campagne. Het zijn de kleurplaten voor developers maar dan zonder lijntjes of nummertjes om in te vullen. In de HTML elementen is onze eigen screenad interface te vinden die tal van interactieve mogelijkheden ontsluit: van het spelen van video, tot het expand-en en resize-en van formaten, het reageren op muis of positie in de browser en het communiceren tussen creatives/skins. Een volledig overzicht voor developers vind je hier. Alle templates voorzien in een goede werking op de sites en devices waar ze voor gemaakt zijn, maar de screenad technologie zorgt ervoor dat je binnen je creative nog meer opties hebt waar je gebruik van kunt maken, vandaar de naam Advanced Rich media.

Workflow

De meeste bureaus in Nederland zijn gewend om te werken met onze templates, en dus de technologie, en natuurlijk is er ook Weborama support om daar te helpen waar nodig is. Heel veel features worden regelmatig gebruikt dus vraag gerust naar bruikbare tips of code om jouw creatieve idee te kunnen uitvoeren. Tijdens productie worden creatives geüpload in onze testomgeving en ook na goedkeuring door de klant bij ons aangeleverd. Hierna pakken de client support en traffic teams de campagne verder op om ervoor te zorgen dat de planning, tracking en reporting helemaal goed staan (en gaan) als de campagne live is. Deze zomer is de testomgeving (Previewer) voor developers vernieuwd wat goed nieuws is voor bureaus.

Onze creatieve workflow bestaat uit 6 stappen:

  1. Vraag de meest recente HTML5 template op bij ons client support team door te mailen naar sales@weborama.nl of je directe contactpersoon.
  2. Download de template files en start het creatie proces.
  3. Preview en test vervolgens je creatie in onze Previewer. Mocht je nog geen inlog hebben dan kun je die gewoon aanvragen door op “request access” te klikken.
  4. Gebruik de preview urls om het aan te klant te tonen voor akkoord.
  5. Klik, na akkoord van de klant, op het “notify Weborama” knopje. Ons client support team pakt dan de campagne op en zorgt dat alles goed staat en werkt. Trackers en landingspagina’s worden ook opgevraagd.
  6. Vervolgens zal ons traffic team het verder oppakken door trackers te verwerken en daarna 3rd party tags uit te sturen.

Voor- en nadelen

Het gebruik van Advanced Rich Media heeft meerdere voordelen:

  • Creatieven zijn vrij om te maken wat ze willen. Ook het gebruik van andere creatieve libraries is mogelijk. De enige beperkingen zijn die van de browsers en apps.
  • De technologie is te integreren in andere tools die bureaus gebruiken.
  • Het is getest en goedgekeurd door publishers en de grote adtech partijen.

Nadeel van de technologie is dat het ontwerpen van creatives in externe tools moet gebeuren. Animate en Google webdesigner zijn bijvoorbeeld veel gebruikte tools maar wil je de mogelijkheden volledig benutten zul je toch wel meer met code moeten kunnen werken. Gelukkig ligt in Nederland de lat hoog en zijn er veel bureaus die dit kunnen.

De toekomst

Het ontwikkelen van de technologie is een dagelijks ongoing proces. Browsers, devices en besturingssystemen blijven altijd vernieuwen en de vraag naar nieuwe features binnen advertenties zal blijven bestaan. Elke input is welkom dus neem vooral contact op met ons support team als je suggesties hebt.

In het tweede deel in deze reeks gaan wij in op EZ Rich Media. Een light en makkelijke variant van Rich Media formaten die net gelanceerd is en geen code vereist!

Voorbeelden

Hieronder nog een aantal opvallende voorbeelden van Advanced Rich Media en welke functies zij gebruiken die uniek zijn voor de technologie.

Voorbeeld 1
Creatie: N=5
Adverteerder: Blueband
Formaat & feature: APTO & video sync

Een mooi voorbeeld van verschillende elementen die met elkaar communiceren. In dit geval vertellen copy en video zo samen echt een verhaal. Bekijk dit voorbeeld op desktop

Voorbeeld 2
Creatie: Greenhouse
Adverteerder: Staatsloterij
Formaat & feature: Mobile banner & Animate on scroll

Een leuk voorbeeld dat gebruik maakt van het uitlezen van de banner positie in de browser en daar de animatie op afspeelt. Bekijk dit voorbeeld.

Voorbeeld 3
Creatie: DSlab
Adverteerder: Ziggo
Formaat & feature: Radical & click to fullscreen layer

Elke takeover mag onclick een dikke overlayer starten met video games enzovoort. Het serveren van overlays is onclick een mooi extraatje om gave content in te tonen. Bekijk dit voorbeeld op desktop.

Vragen? Stel ze gerust via je contactpersoon of mail ons op sales@weborama.nl.